Opgave i beregning af barriere og utryghed

Nyhavnsgade i Aalborg er blevet indsnævret fra 4 til 2 spor. En af grundene for denne ombygning var, at kommunen vil have vejens barrierevirkning mindsket. Men var barrierevirkningen egentlig, og hvad er den blevet efter ombygningen?

 

 

Spørgsmål a: Barrierevirkning før ombygning

Beregn barrierevirkning og -effekt samt risikoeffekt for Nyhavnsgade inden ombygningen. Ligeledes skal b arriere- og risikoberegningstallet bestemmes.

Følgende data for strækningen kendes (fiktive værdier):

Spørgsmål b: Vurdering af løsningsforslag

Beregn barrierevirkning og -effekt samt risikovirkning for Nyhavnsgade efter ombygningen. Ligeledes skal b arriere- og risikoberegningstallet bestemmes.

Følgende data forventes at komme til at gælde efter ombygningen (fiktive værdier):

Spørgsmål c: Alternative løsningsforslag

Indsnævring af Nyhavnsgade er blevet kritiseret af flere. I bedes derfor undersøge i hvilket omfang barriere- og risikovirkningen kunne have været reduceres på andre måder.

Beregn barrierevirkning og -effekt samt risikovirkning og b arriere- og risikoberegningstallet for Nyhavnsgade ved følgende ved følgende fire alternativer.

a) Etablering af to forgængertunneler under Nyhavnsgade

b) Forbud mod tunge køretøjer (som bliver overholdt)

c) Kombination af a og b

d) Nedskiltning af hastighedsgrænsen til 40 km/t samt supplerende hastighedskontrol (hastigheden bliver 44 km/t og ÅDT bliver reduceret med 2.500 køretøjer/døgn, da disse vælger andre ruter)

Hvilken reduktion giver det i forhold til indsnævringen?