Nyhavnsgade i Aalborg er blevet indsnævret fra 4 til 2 spor. En af grundene for denne ombygning var, at kommunen vil have vejens barrierevirkning mindsket. Men var barrierevirkningen egentlig, og hvad er den blevet efter ombygningen?
Spørgsmål a: Barrierevirkning før ombygning
Beregn barrierevirkning og -effekt samt risikoeffekt for Nyhavnsgade inden ombygningen. Ligeledes skal b arriere- og risikoberegningstallet bestemmes.
Følgende data for strækningen kendes (fiktive værdier):
Spørgsmål b: Vurdering af løsningsforslag
Beregn barrierevirkning og -effekt samt risikovirkning for Nyhavnsgade efter ombygningen. Ligeledes skal b arriere- og risikoberegningstallet bestemmes.
Følgende data forventes at komme til at gælde efter ombygningen (fiktive værdier):
Spørgsmål c: Alternative løsningsforslag
Indsnævring af Nyhavnsgade er blevet kritiseret af flere. I bedes derfor undersøge i hvilket omfang barriere- og risikovirkningen kunne have været reduceres på andre måder.
Beregn barrierevirkning og -effekt samt risikovirkning og b arriere- og risikoberegningstallet for Nyhavnsgade ved følgende ved følgende fire alternativer.
a) Etablering af to forgængertunneler under Nyhavnsgade
b) Forbud mod tunge køretøjer (som bliver overholdt)
c) Kombination af a og b
d) Nedskiltning af hastighedsgrænsen til 40 km/t samt supplerende hastighedskontrol (hastigheden bliver 44 km/t og ÅDT bliver reduceret med 2.500 køretøjer/døgn, da disse vælger andre ruter)
Hvilken reduktion giver det i forhold til indsnævringen?